Киев 24/7

Новости Киева, актуально, оперативно

Чи здатна наявна система закупівель «Укроборонпрому» задовольнити потреби оборони?

З моменту створення в 2010 році концерн «Укроборонпром» пережив низку реформ і реорганізацій, і в цей час стоїть на порозі чергової реформи, за своєю концепцією повинен розділити 116 підприємств на шість спеціалізованих холдингів: бронетанкові, радарні системи, морські системи, високоточне озброєння, боєприпаси і спецхімії, а також авіаремонтні підприємства.

Зазначені холдинги зможуть виробляти озброєння і військову техніку відповідно до спеціалізації та в надалі самостійно реалізовувати їх на внутрішньому і зовнішньому ринках під управлінням державної керуючої компанії. За результатами реформи повинні з’явитися корпоратизовані підприємства з державною формою власності, які зможуть на рівних з іншими постачальниками брати участь в процедурах державних закупівель щодо забезпечення потреб оборони через відповідні електронні майданчики.

Разом з тим, механізм закупівель товарів, робіт і послуг на підприємства концерну реформувався значно повільніше, зокрема, остання суттєва зміна сталася на початку 2020 року, з появою внутрішнього наказу, який зобов’язав підприємства концерну проводити тендери на електронних майданчиках. До 2020 року закупівлі відбувалися за прямими договорами з постачальниками без застосування конкурентних процедур, що створювало досить широкі можливості для зловживань.

Проте зобов’язання публікації відомостей про закупівлі на «Prozorro» мало що змінило в звичному для підприємств алгоритмі придбання необхідних товарів і робіт, оскільки закупівлі проводяться відповідно до положень відомчого наказу, а не закону України «Про державні закупівлі», про що прямо зазначено в конкурсній документації, опублікованій відповідними замовниками.

Зазначений наказ, остання редакція якого відбулася 25.02.2021 року, на жаль, не передбачає дієвого механізму визначення відповідності постачальників кваліфікаційним критеріям в частині фінансової та технічної можливості виконання договорів і надання пакету документів щодо якості та походження товарів, серед яких вироби військового призначення, що використовуються для виготовлення та ремонту військової техніки, що надходить у війська, і беруть участь у відбитті збройної агресії в зоні ООС.

Внаслідок викладеного, мають місце окремі випадки поставки на оборонні підприємства контрабандних товарів, що ввозяться з Російської Федерації, товарів неналежної якості за завищеними цінами, про що свідчать регулярні повідомлення правоохоронних органів про виявлені протиправні схеми при виконанні підприємствами «Укроборонпрому» державного оборонного замовлення. Зокрема, в поточному році правоохоронці виявили незаконну схему постачання контрабандних товарів військового призначення в один з бронетанкових заводів, в тому числі запчастин до танків, які були у вжитку і не відповідали технічним вимогам закупівлі, а також високоточних радіоелектронних виробів для комплектування систем ППО, ремонт яких здійснювався в рамках контракту з іноземними партнерами.

Негативні наслідки від такої діяльності виражаються в катастрофічних втратах оборонного бюджету, істотному погіршенню фінансового стану підприємств концерну, не кажучи про забезпечення бійців в зоні ООС обладнанням і технікою, що не відповідає експлуатаційним вимогам і, як наслідок, зниження обороноздатності держави.

Залишається сподіватися, що чинна команда концерну під час проведення реформи приділить велику увагу перегляду механізму закупівель і системі управління якістю при придбанні військових товарів на рівні єдиних стандартів для холдингів, наблизить закупівлі оборонної сфери до викорінення корупційних ризиків.

Джерело.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *